Waarom kiezen voor een 100% elektrische scooter?

Een elektrische scooter is bijzonder geschikt voor de kortere verplaatsingen zoals woon werk, boodschappen en ontspanning.
Tevens ben je een trendsetter naar duurzame mobiliteit.

Verplaatsingen van 40 tot 80 km/ dag zijn mogelijk.
Opladen gebeurt best 's nachts of tussen verplaatsingen, bijvoorbeeld op het werk.
Afhankelijk van je gewicht, rijstijl en parcours kan je gemiddeld 45 km rijden tussen laadbeurten, voor Lithium batterijen is dit gemiddeld 60 km.

Het volstaat om deze batterijen regelmatig te laden om alle geplande verplaatsingen te kunnen maken.
Laden betekent enkel de batterijen via een (bijgeleverde) transformator aan de stroom (stopcontact) te koppelen en na enkele uren zijn ze 'vol'.
Dat kan nog goedkoper wanneer u de koppeling 's nachts maakt, want dan kan u genieten van het nachttarief.
Laadt u daarenboven de scooter op met groene stroom, dan zorgt u voor een echte nuluitstoot.

Elektrische scooters zijn bijzonder onderhoudsvriendelijk.
bij een electrische scooter is géén sprake van smeerolie, luchtfilter, injectie, ketting enzovoort ...
Aangeraden wordt een benzinescooter of bromfiets om de 2.500 km voor onderhoud aan te bieden.
Bij iemand die zo'n 7.000 km per jaar 'bromt' is dat dus een drietal maal per 12 maanden.
Daartegenover staat de electrische scooter, die in feite geen onderhoud vereist.
Toch raden we u aan om uw electro scooter eens per jaar voor een onderhoud aan te bieden en op die manier slijtages van banden of remschijven te laten controleren.
Tot slot. Wist u dat er elektrische scooters rondrijden met meer dan 50.000 kilometer op de teller waarvan alle onderdelen nog steeds de originele zijn?

De elektrische scooter is zeer goedkoop in gebruik en verbruik.
De kosten om de scooter één maal op te laden (= goed voor 100 km rijplezier) is ongeveer 0,4 € (jawel 40 eurocent per 100 km).
Een vergelijkbare prestatie van een benzine scooter kost 7 €.
Met andere woorden: een 'brommer' is dus 17 à 18 maal duurder in gebruik.

Bij een electro scooter is er geen sprake van benzine en/of olie.
Dus is er ook geen nood om te zoeken naar een benzinestation of het bijhouden thuis van de hinderlijke jerrycan.
Bij een langere rit wil u zekerheid inbouwen dat u nog voldoende capaciteit hebt voor de terugweg. Het kan!
Even bijtanken op restaurant, bij vrienden, op het werk? Waarom niet? Lader en stopcontact, meer is er niet nodig.
Na een aantal uur laden zijn de batterijen immers weer op 80% capaciteit en kan u gewoon verder.

Elektrische scooters zijn geruisloos.
Met andere woorden uw omgeving, uw buurt, de mede-wegge-bruikers hebben geen last van 'brommen' of van een slechtwerkende knalpot.
Ook de bestuurder van de scooter heeft voordeel bij deze 'stilte': hij kan niet alleen meer genieten van de plaatsen waar hij doorrijdt,
maar hij kan zich ook makkelijker concentreren op het verkeer daar hij niet gehinderd wordt door vervelend gebrom.
De eerlijkheid gebiedt ons echter ook aan te geven dat deze geruisloze electrische scooter ook een nadeel heeft: de andere weggebruikers horen je niet aankomen en zijn soms verrast.

Ons land is langzaam maar zeker aan het dichtslibben door het vele verkeer.
Een 20-tal wagens staan voor het rode licht? Met de scooter rijdt u ze voorbij.
In de straat is geen doorkomen aan? Met de scooter kan u overal door.
In de stad zit het verkeer in de knoop. Niet voor de scooter. U rijdt gezwind alle wachtenden voorbij.
Weet u dat pizza diensten in diverse Nederlandse steden hun klanten bedienen met electrische scooters: efficiënt, geruisloos, milieuvriendelijk, goedkoop, maar vooral zeker en snel!

Recente studies van de Vlaamse overheid wijzen er op dat 72% van de werknemers, die wonen op een afstand van 10 tot 15 km van het werk, de auto nemen ...en alleen in de auto zitten.
Geen wonder dat de wegen dichtslibben en dat het verkeer komt stil te staan! Wie komt nog op tijd op zijn werk?

Een electro scooter neemt 2 m² in beslag en kan ongeveer op alle plaatsen 'geparkeerd' worden.
Ook op het voetpad op voorwaarde dat je de voetgangers niet hindert.
Géén parkeermeter, géén betaalparking, géén eventuele boetes dus géén extra kosten.
En verder, ook géén zoektijd (= verloren tijd) om een plaatsje te vinden.

En wat te zeggen van die héérlijke zomer ... met zijn tweetjes op de scooter.
Zullen we even dromen? Een leuk terrasje, een lekker glas wijn in goed gezelschap, ... met de scooter op twee meter afstand. Ja toch !
Nadien de wind die koelte brengt, geen uitlaatgassen, geen lawaai ... Gewoon genieten.

Particulieren genieten van belastingvermindering voor een motorfiets en een driewieler van 15% van de aankoopwaarde van het elektrisch voertuig, maar beperkt tot 2.830 euro voor aanslagjaar 2012 (inkomsten 2011)

Vennootschappen genieten van belastingvermindering voor Elektrische voertuigen ingeschreven door een vennootschap van een fiscale aftrekbaarheid van 120%.

Meer info : financien.belgium.be

© BATTBIKES,2010 • VerkoopsvoorwaardeWebmaster